• سرشار از مواد مغذی

قارچ صدفی سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم است. آنها همچنین کربوهیدرات کمی دارند، بنابراین انتخاب خوبی برای افرادی هستند که از الگوهای رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند.

در اینجا حقایق تغذیه ای یک فنجان (86 گرم) قارچ صدفی خام آمده است (منبع 1):

  • کالری: 28
  • کربوهیدرات: 5 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: <1 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • نیاسین: 27 % از نیاز روزانه (DV)
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین ب5): 22% از نیاز روزانه
  • فولات: 8 درصد از نیاز روزانه
  • کولین: 8 درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 8 درصد از نیاز روزانه
  • آهن: 6٪ از نیاز روزانه
  • فسفر: 8 درصد از نیاز روزانه
  • روی: 6 درصد از نیاز روزانه

 

  • منبع آنتی اکسیدان

قارچ صدفی محتوی آنتی اکسیدان میباشد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلولی در بدن شما کمک می کنند (منبع 2). به عنوان مثال، هفت ترکیب فنلی در عصاره قارچ صدفی، از جمله اسید گالیک، اسید کلروژنیک، و نارینجنین شناسایی شده اند که همگی به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند (منابع 3، 4، 5). این قارچ ها همچنین حاوی اسید آمینه ارگوتیونئین میباشند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است (منبع 6).

 

  • مفید برای سلامت قلب

قارچ صدفی ممکن است با کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا، سلامت قلب را تقویت کند. چندین ترکیب مفید برای سلامت قلب، از جمله فیبرهایی به نام بتا گلوکان در قارچ صدفی موجود است (منبع 7). بتاگلوکان ها توسط باکتری های روده تخمیر می شوند تا اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید کنند که می تواند به کاهش تولید کلسترول در بدن شما کمک کند. جالب توجه است که قارچ صدفی دو برابر بیشتر از قارچ دکمه ای سفید در بدن, بتا گلوکان آزاد میکند (منبع 8).

 

یک پژوهش کوچک در سال 2011 روی 20 نفر نشان داد که خوردن سوپ حاوی 30 گرم قارچ صدفی خشک به مدت 21 روز باعث کاهش تری گلیسیرید، کلسترول تام و سطح کلسترول LDL (بد) اکسید شده در مقایسه با درمان با دارونما شد (9).

بعلاوه، مروری بر هشت پژوهش بر روی افراد در سال 2020 نشان داد که مصرف قارچ صدفی به کاهش قند خون، تری گلیسیرید، فشار خون و سطح انسولین کمک می‌کند که همگی می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. با این حال، مطالعات انسانی با طراحی دقیق تری مورد نیاز است.

 

  • کمک به تنظیم قند خون

قارچ صدفی علاوه بر ارتقای سلامت قلب، ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

 

مطالعه ای روی 22 نفر با و بدون دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف پودر قارچ صدفی باعث کاهش سطح قند خون بعد از غذا می شود. نویسندگان حدس می‌زنند که قارچ‌ها مصرف قند را در بافت‌های بدن افزایش می‌دهند در حالی که برخی پروتئین‌های افزایش‌دهنده قند خون را مهار می‌کنند (منابع 10 و 11).

به طور مشابه، یک مطالعه در سال 2007 روی 30 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در بیمارستان نشان داد که خوردن 150 گرم قارچ صدفی پخته شده روزانه به مدت 7 روز، قند خون ناشتا را تا 22 درصد و قند خون بعد از غذا را به طور متوسط ​​23 درصد کاهش می دهد (منابع 10 و 12). پس از اینکه شرکت کنندگان درمان قارچ را به مدت 1 هفته متوقف کردند، قند خون ناشتا و بعد از غذا به ترتیب به طور متوسط ​​13% و 20% افزایش یافت. این درمان همچنین فشار خون، کلسترول و سطح تری گلیسیرید شرکت کنندگان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

علاوه بر این، یک پژوهش بر روی 27 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا نشان داد که درمان با 3 گرم پودر  قارچ صدفی در روز به مدت 3 ماه به طور قابل توجهی هموگلوبین A1c (HbA1c) را کاهش داد، که نشانگری برای کنترل طولانی مدت قند خون است. (منابع 10 و 13). یک بررسی در سال 2020 نشان داد که این اثرات بالقوه کاهش قند خون ممکن است به غلظت بالای بتا گلوکان قارچ نسبت داده شود، زیرا این نوع فیبر هضم و جذب کربوهیدرات را کند می کند (منبع 10).

 

  • حمایت از سیستم ایمنی

قارچ صدفی ممکن است از راه های مختلفی از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کند. به عنوان مثال، پلوران – نوعی فیبر بتا گلوکان مشتق شده از قارچ صدفی, دارای خواص تعدیل کننده سیستم ایمنی است. به علاوه، قارچ ها ممکن است اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی داشته باشند.

این قارچ ها همچنین اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند (منابع 14 و 15). با این حال، مطالعاتی با تمرکز بر روی خواص بالقوه تقویت کننده سلامت سیستم ایمنی قارچ صدفی کامل – و نه فقط عصاره ها و مکمل ها – مورد نیاز است.

  • منابع:
  1. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168580/nutrients
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6316255/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4728630/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6528712/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6469163/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7681161/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5618555/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23104078/
  9. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756464610000630
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7230384/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25382404/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17344789/
  13. https://www.researchgate.net/publication/258049773_Effects_of_Pleurotus_ostreatus_on_Blood_Pressure_and_Glycemic_Status_of_Hypertensive_Diabetic_Male_Volunteers
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7926341/
  15. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26349515/